Nikmatnya hidup di bumi Malaysia

Salam Ramadhan kepada semua. 

Bulan ini merupakan bulan yang amat penting bagi umat Islam di dalam menguji keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah s.w.t. Pelbagai dugaan dan cabaran tersedia di depan mata sama ada dari segi lahiriah dan juga batiniah. 

Ramadhan juga bagi sesetengah orang merupakan bulan pesta makanan. Semua orang turut menikmati kelazatan kedatangan bulan Ramadhan. Bukan setakat orang Islam, tetapi Cina, India, Kadazan, Iban dan sebagainya turut memeriahkan pasar Ramadhan setiap petang. Sesak jalan dibuatnya. Orang kata jualan di pasar Ramadhan harganya mahal. Tetapi, jalan raya sesak juga. Mahal? Orang tetap beli juga. Kata orang “pembeli adalah raja”, mungkin ya, atau mungkin tidak ketika berada di pasar Ramadhan. Pernah satu ketika saya ke sebuah gerai di pasar Ramadhan Pasir Mas, bila saya meminta penjual membungkus gulai siput RM2, tetapi ditolak oleh penjual berkenaan. Katanya, gerai dia harga bermula RM3. Amboi mahalnya. Sesampai di rumah, RM 3 itu hanya untuk kulitnya saja. Bulan puasa pun ada yang nak menipu.

Di bumi Malaysia, mahal macam mana pun orang tetap membeli. Pasaraya penuh, Gerai penuh, Restoran penuh. Suatu ketika dulu, orang kampung lebih suka memasak makanan sendiri, tetapi kini fikiran beralih arah. Lebih baik beli makanan yang telah siap, setiap hari berbelanja RM30-RM50. Maknanya sebulan bajet puasa RM1500. Kita masih mampu. 

Jelasnya, kerajaan Barisan Nasional berjaya membawa kenikmatan hidup yang tidak terkata kepada seluruh rakyat Malaysia. Kenikmatan ini perlu dikekalkan dan dipertahankan. Kemakmuran inilah yang dicari oleh kebanyakan negara lain di dunia ini dan kita telah mendapatnya. 

 

 

 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: